Kas ir Osu?

Austrumu cīņu, bet jo īpaši karatē pasaulē ļoti plaši tiek izmantots vārds “OSS” vai “OSU”. To lieto tik daudzos gadījumos, ka tik tiešām ir jāuzdod jāutājums, ko šis vārds nozīmē? Globālajā tīmeklī un cilvēku prātos iespejams atrast daudz un dažādus, nereti pretrunīgus, skaidrojumus. Esam nolēmuši pielikt arī savu roku šajā skaidrojumu jūklī.

OS-U pieraksta ar diviem hieroglifiem, kur viens 押 tiek lasīts kā Oši, kas nozīmē “spiest”, bet otrs 忍 tiek lasīts kā Šinobu, kas nozīmē “izturēt”. Šāds tulkojums noteikti nedod skaidrojumu tam, ko tad īsti tas nozīmē ņemot vērā tā lietojumu. Tādēļ sākuma izpetīsim šī vārda etimoloģiju, jeb izcelsmi.

kyokushinkai-zarei
Kendo kluba nodarbības 20.gs sākumā

OSU etimoloģija

  1. gs. otrajā pusē, kad Japānā norisinājās Meidi restaurācijas process, valsts nostājās uz modernizacijas ceļa. Šajā periodā radās Japānas impērija, kas pastāvēja līdz pat 20.gs vidum. Izveidojoties Japānas impērijai sakās jaunu teritoriju iekarojumi tālajs austrumos un okeanijā, tostarp notika arī Rukju, jeb Okinavas salas iekarošana. 19.gs. beigās un 20. gs sakuma Japānā saka veidoties pēc rietumu parauga veidotas universitātes. Šajās universitātēs darbojās džudo un kendo klubi.

Pēc tā laika etiķetes, jaunākajiem sportistiem klanoties pilnā balsī bija jāsveicina vecākie kluba dalībnieki izsakot labrīt pieklājības formā Ohajo gozojoemasu. Tā kā šāds rituāls bija jāveic pienākotpie katra vecākā kluba dalībnieka individuāli, kamēr jaunākais apstaigaja visu zāli bija jau noguris daudzkart to visu atkārtot. Līdz ar to rituāla beigās vārda izteikšana pakāpeniski kropļojās līdz stiepatam ohajo gozojoemasu, ogozojoemasu, oemasu, mass,  oos, oos. Tā radās studentu slengs, jeb nevārds, kurš sakropļoja valodas pieklājības formu.

Japānas imperatora armija 1937 gads

OSU kā netikums

Ņemot vēra to, ka OSU ir radies kā nevārds, dažās Japānas sabiedrības aprindas, jo īpaši inteleģences, tas joprojām par tādu tiek uztverts. Arī kendo pasaulē OSU nav iedzīvojies un talāk par studentu kopienām nav ticis. Tādēļ joporjām dzirdēsiet kā pastiprinājumu Hai, bet ienākot Dodžo kendokas saka Onigai šimasu. Turpretīm, tā kā šāds saīsinājums noteikti ir bijis ērts un noderīgs militārajās aprindās, to plaši izmantoja 20. gs pirmās puses Japānas imperātora armijas militārajos formējumos. Līdz ar to Okinavas iedzīvotājiem tas asociējas ar iekarošanu un neatkarības zaudēšanu. Tādēļ šobrīd var novērot Okinavas karatē skolās un kopienās plašus centienus atteikties un pat aizliegt OSU lietojumu, norādot par saistību ar salas iekarošanas procesiem un Japānas imperiālismu.

OYAMA-SOSAI-SEIZA

OSU filosofija Šinkyokušin kopienā

Šinkjokušin kopienā OSU netiek uztverts caur ta izcelsmi, bet gan tiek piešķirta vērtība tam, kā to pieraksta. Proti tā ir vārdu kombinācija Oši, kas nozīmē “spiediet” un Šinobu, kas nozīmē “izturēt”. Tas nozīmē pacietību, apņēmību, apzinibu, cieņu un neatlaidību. Lai attīstītu spēcīgu ķermeni un stipru garu, kas ir nepieciešams lai izietu stingru apmācību.

Šinkjokušin apmācība ir ļoti prasīga. Jūs piespiežat sevi līdz jūs domājat, ka esat sasniedzis savu robežu. Vispirms jūsu ķermenis vēlas apstāties, bet prāts vēl turpina spiest. Tad jūsu prāts grib apstāties, bet gars turpina spiest virzīties uz priekšu. Kad jūs sasniedzat šo punktu, jums jācīnās ar sevi un savu vājumu un jums jāuzvar. Lai to izdarītu, jums ir jāiztur sāpes, bet galvenokārt jums jāiemācās būt pacietīgam. Tas ir OSU!

Kā ir zināms, Šinkjokušin karatē netiek apgūts vienas nakts laikā. Ir vajadzīgi gadi, lai apgūtu pareizus pamatus. Kihon vingrinājumi tiek veikti tūkstošiem reižu (Ren ma – “nepārtraukta pulēšana”), līdz tie tiek veikti ar refleksu vai instinktu, bez apzinātas domāšanas (Mu šin – “nav prāta”). Ir viegli kļūt neapmierinātam darot vienu un to pašu atkal un atkal, it īpaši ja šķiet, ka progress notiek lēni. Lai pārvarētu šo neapmierinātību un turpinātu apmācību, ir nepieciešama pacietība un apņēmība. Tas ir OSU!

oyama-dojo

Iemesls, kāpēc jūs pakļaujat sevi smagiem treniņiem, ir tāpēc, ka jums ir svarīgi tas, kas notiek ar jums. Jums rūp pašcieņa. Šī pašcieņa attīstās un paplašinās, kļūstot par cieņu pret sevi, jūsu pasniedzēju un grupas biedriem. Ieejot dodžo, jūs paklanāties un sakāt “OSU”. Tas nozīmē jūs cienāt savu Dodžo un laiku, ko pavadāt tur trenējoties. Šī cieņas sajūta ir OSU!

Treniņa laikā jūs sevi piespiežat cik vien iespējams, jo cienāt sevi. Kad jūs pabeidzat nodarbību, jūs paklanāties savam instruktoram un grupas biedriem un vēlreiz sakāt “Osu”. Jūs to darāt kā atzinību. Šī atzinības un gandarījuma sajūta ir OSU.

Tādējādi OSU ir ļoti svarīgs vārds Šinkjokušin karatē, jo tas nozīmē pacietību, cieņa un atzinība. Tāpēc mēs vienmēr lietojam vārdu OSU, lai atgādinātu sev par tā neaizstājamas īpašības.

Kjokušin ir māksla, kas piedāvā daudzas lietas atbilstoši tā prakstizetāja tiešajiem un ilgtermiņa mērķiem. Galu galā cilvēks saprot, ka, veicot sitienus, spērienus un kata, pastāv īpašs gars apkārtējo dalībnieku sirdīs. Tas māca viņiem stāties pretī ikdienas dzīves prasībām ar nobriedušu un noturīgu attieksmi. Tādēļ dzīves sarežģījumi un neveiksmes sitieni Budo-ku ar grūtībām spēj satricināt. Ar šo neatlaidības garu cilvēks spēj tuvoties savam patiesajam dzīves potenciālam.

Šāds rakstura spēks attīstās smagā treniņā un ir pazīstams kā Osu no seišin (Osu gars). Līdz ar to Šinkuokušin kopienā vārds OSU tieks saprsts kā “izturēt, kamēr tiek stumts“. Tas nozīmē gatavību “izspiest” sevi līdz izturības robežām, izturēt jebkāda veida apstākļos spiedienu.

Šis viens vārds OSU visprecīzāk atspoguļo Kjokušinkai karatē mākslas augstāko punktu. Tādu, kurš patiesi spēj izpaust OSU garu katrā vārdā, domā un rīcībā var uzskatīt par gudru un drosmīgu. Apmācībai pirmām kārtām vajadzētu pievērsties Osu garam. Cilvēka ikdiena un ar to saistītie pienākumi būtu pilnīgāk nodzīvoti, ja tiktu uztvertas Osu garā.

Pat iesācējam, kurš apzinās savu treniņu trūkumu un ne vienmēr to vēlas uzlabot, pietiek tikai apzināties, ka ar neatlaidību un gribu tiek gūti lieli fiziski, garīgi un emocionāli ieguvumi. Viss, kas nepieciešams, ir Osu gara īpašā apņēmība.

OSU!!!

Kā kļūt par federācijas biedru?

Par Latvijas Kjokušinkai karatē do federācijas biedru, var kļūt ikviens Latvijas Uzņēmumu reģistrā reģistrēts karatē klubs/biedrība, kas atbilst federācijas statūtu prasībām.